Wij zijn er voor je als je ons nodig hebt. Om je te helpen en te informeren. En als je een schade hebt, om deze zo goed mogelijk af te handelen. Dat vinden we belangrijk, omdat je ons op deze momenten juist het meeste nodig hebt. Dus daar kun je op vertrouwen.
Wij vertrouwen ook op onze klanten. Helaas is dat soms niet helemaal terecht. Wanneer een verzekerde met opzet een verkeerde voorstelling van zaken geeft om er financieel voordeel uit te halen bijvoorbeeld. Of om er een ander er beter van te laten worden. Dat noemen wij fraude. Voorbeelden hiervan zijn:
• Niet de waarheid vertellen om zo toch verzekeringsdekking te krijgen. • Het vervalsen van nota’s. • Bij een inbraak meer spullen opgeven dan er daadwerkelijk zijn gestolen. • Een hoger bedrag opgeven dan de daadwerkelijk geleden schade. • Op de reisverzekering een dure zonnebril claimen terwijl het een merkloze bril betrof. • Een nieuwe voorruit claimen terwijl de auto met een kapotte ruit is gekocht. • Een oude schade opnieuw claimen. • Een aanrijding, diefstal of inbraak in scène zetten.
Fraude kost veel geld: jouw en ons geld. De kosten van fraude worden namelijk onder andere via de premie gedragen door alle klanten samen, voorál de klanten die niet frauderen. Want dat is gelukkig verreweg de grootste groep. Daarom doen wij aan fraudepreventie en aan fraudebestrijding.
Voordat iemand een verzekering bij ons afsluit, stellen we een aantal 'moraliteitsvragen'. Ook vragen we naar eventuele eerdere schades en het verloop daarvan. Alle informatie wordt zo volledig mogelijk vastgelegd, zodat misverstanden kunnen worden voorkomen.
Bij de behandeling van een schade of de aanvraag van een verzekeringsovereenkomst zijn er soms aanwijzingen dat er iets niet helemaal in orde is. Als dat zo is, dan starten we een onderzoek. Daar brengen we je natuurlijk van op de hoogte.
Polis Direct beschikt over onderzoeksindicatoren. Die zijn door de verzekeraars en gevolmachtigden verzameld en gedeeld in het onderzoek naar en de bestrijding van fraude. Onze goed opgeleide medewerkers hanteren deze indicatoren dagelijks. Ook werken wij met geautomatiseerde fraudedetectie. Alle polisaanvragen en schadeclaims worden daarmee gescand op de kans op fraude. Bij een verhoogde kans op fraude wordt het dossier zorgvuldig onderzocht.
Ook als je niet fraudeert, merk je toch iets van ons fraudebeleid. Je premie is gunstig en je polisaanvraag of schadeclaim kan snel worden afgehandeld. Als je wèl fraudeert, dan nemen we maatregelen.
• De schade wordt niet vergoed. Niet de geclaimde schade en óók niet de daadwerkelijke schade. • Een onterecht uitgekeerde schade moet terugbetaald worden. • De extra gemaakte kosten worden in rekening gebracht. • We zeggen al je verzekeringen op. • We doen aangifte bij de politie. • De fraude wordt gemeld in een interne databank. • De fraudezaak en de betrokkenen worden geregistreerd bij de Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem). Hiermee waarschuwen we andere verzekeraars en wordt het voor de fraudeur moeilijker zich tegen een normale premie te verzekeren. Voor meer informatie kun je terecht bij www.stichtingcis.nl of bellen met 070 - 333 85 11.
Wij horen graag jouw mening over onze website! Suggesties zijn erg waardevol om onze website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor jou. Laat ons hier weten wat je goed en niet goed vindt.